השתלמות גומיות
לופ וכוח מבית TRX
סדנת קטלבל
Complex & Endurance
שיעורי מאסטר קלאס – TRX
סדרה מס' 1
שיעורי פילאטיס מזרן למורים
סדרה מספר 19

ההשפעה של פעילות אירובית על תפקודים קוגניטיביים בגיל מבוגר

המוח ומערכת העצבים הן מהמערכות החשובות לתפקוד האדם. בלות של המוח ומערכת העצבים מולידה ניוון בתחומים רבים וכוללת בין היתר האטה בזמן התגובה ובמהירות התנועה. בתהליך ההזדקנות הולכים ומתמעטים תאי המוח, זרימת הדם אל המוח הולכת ופוחתת, על ידי כך פוחתת כמות החמצן ומרכיבי מזון אחרים המועברים לתאי המוח לשם תפקוד נורמלי ותקין. אורח חיים פעיל נמצא כממתן תהליך זה.


מחקרים אשר בדקו את הקשר בין פעילות אירובית ממושכת לבין תפקודים קוגניטיביים מצאו קשר חיובי בין השניים. ההשפעה של הפעילות האירובית על תפקודים שכליים ניכרת יותר בקרב תפקודים אקזקוטיביים אשר מושפעים יותר כתוצאה מהעלייה בגיל. התפקודים האקזקיוטיביים כוללים משימות מורכבות המצריכות עיבוד מידע, מאמץ מחשבתי, אינהיביציה בתגובה, זמן תגובה וגמישות מחשבתית. לעומת זאת, תפקודים אוטומטיים אשר לא מצריכים עיבוד מידע רב, לא נמצאו כמושפעים מעיסוק בפעילות גופנית.


במקרים בהם נמצא קשר בין פעילות גופנית לבין תפקודים קוגניטיביים, הוא הוסבר על ידי מספר מנגנונים מתווכים כגון: מידת העוררות של מערכת העצבים המרכזית, מידת חומציות הדם, מעורבות מערכות הורמונליות שונות ועוד. גורמים נוספים אשר נמצאו כמשפיעים על רמת הקוגניציה בזמן פעילות גופנית הם מאזן הנוזלים בגוף ומאגרי גליקוגן. נמצא כי לשתיית מים בזמן ולאחר פעילות גופנית ממושכת השפעה חיובית על הזכרון לטווח קצר ועל תפקודים קוגניטיביים בעוד שלמחסור בסוכרים בדם תהיה השפעה שלילית על תפקודי המוח.


באשר לעצימות האימון, מחקרים הראו כי השיפור האופטימלי בתפקודים קוגניטיביים תלוי בכושרו האירובי של המתאמן. בקרב אנשים שאינם מאומנים אירובית השיפור האופטימלי מתרחש בפעילות בעצימות בינונית (בטווח שבין 40%-60% מהצח"מ). לעומת זאת, בקרב אנשים מאומנים אירובית, נמצא כי השיפור הגדול ביותר התרחש בפעילות בעצימות גבוהה (מעל 70% מהצח"מ).


מחקרים רבים חשפו את התועלת והיתרונות הבריאותיים המתלווים לביצוע פעילות גופנית סדירה בכל קבוצות הגיל. כיום, ניתן להוסיף לרשימת היתרונות הארוכה של העיסוק בפעילות גופנית בכלל והעיסוק בפעילות אירובית בפרט, את תרומתה לתפקודים קוגניטיביים ולמיתון תהליכי הבלאי של המוח.


מקורות

מזרחי, א. (2004), להתבגר צעיר – כיצד להרחיק את הגיל הביולוגי מהגיל הכרונולוגי, הוצאת פוקוס.

מקל, י. (2005), כושר גופני – רקע פיזיולוגי, שיטות אימון ודרכים לפיתוח הכושר הגופני, הוצאה עצמית.

מרום- קבלינסקי, ר. ודרורי, י. (2002), פעילות גופנית לקשישים, הרפואה, 141 (ז).

Brisswalter, J., Collardeau, M., Fickers, E., Muller, M., and Alberts, J. (2011), Changes in Executive Function After Acute Bouts of Passive Cycling in Parkinson's Disease, Journal of Aging and Physical Activity, 19: 87-98.

Netz, Y., Tomer, R., Axelrad, S.,Argov, E. and Inbar, O. (2007), The Effect of a single training session on cognitive flexibility in late middle-aged adults, Sports Med, 28: 82-87.

Sibley, B., Etnier, J. and Le Masurier, G. (2006), Effects of an acute bout of exercise on cognitive aspects of stroop performance, journal of sport and exercise psychology, 23:1: 114-124.

 


מחברת המאמר:

טל יהלום – רכזת קורס מדריכי אירובי וחיזוק ומרצה בקורסי בסיס וקורסי המשך בבית הספר.

B.Ed בחינוך, תנועה ומחול עם התמחות בתנועה ויציבה, סטודנטית ל- M.A בחינוך גופני באוניברסיטת חיפה ובוינגייט.


 
התקשרו 03-5221242
או מלאו את הטופס.
צוות הג'ימנסיה יחזור אליכם
בהקדם האפשרי:
    

 

הג'ימנסיה - בית הספר להסמכת מדריכי כושר ותנועה

מרכז ויצמן - רחוב ויצמן 14, תל-אביב
טלפון: 03-5221242