השתלמות גומיות
לופ וכוח מבית TRX
סדנת יסודות אימון
עם קטלבלס
שיעורי מאסטר קלאס – TRX
סדרה מס' 1
שיעורי פילאטיס מזרן למורים
סדרה מספר 19

כח התחלתי - אימון באמצעות משקל חופשי - חלק ראשון

זהו החלק הראשון מתוך שניים אשר יסקור את ההתפתחות האימון באמצעות מכשירי הכוח לעומת האימון באמצעות משקל חופשי וההבדלים ביניהם.


עם התפתחות האנושות במהלך ההיסטוריה, הכח הפיזי של האדם הפך לפחות קריטי לקיום האנושי, אבל בהחלט לא פחות חשוב מבעבר. כיום משמעות הכח בחיינו הוא לקבוע את האיכות והכמות של חיינו. בעבר הלא רחוק היינו חזקים פיזית כפועל יוצא של העולם הפשוט שדרש מאיתנו להתרגל אליו על מנת לשרוד ולהמשיך להתקיים, הורגלנו לחיים אלו. מאז ומעולם לא הייתה לנו ברירה, כך עוצבה הפיזיולוגיה שלנו במשך זמן רב. ההתפתחות הטכנולוגית שינתה במהרה את אורך חיינו והפכה אותנו לפחות ופחות פעילים. הבעיה היא שהגוף לא שכח את השינויים הפיזיולוגיים שעברו עליו במשך אלפי שנים, האנושות אינה "נורמאלית" מבחינה גופנית בהיעדר מאמץ גופני. במאה העשרים ואחת המענה אשר יחזיר את האנושות לתפקוד תקין מבחינה גופנית היא פעילות גופנית יזומה. עלינו לבצע אותה לא בכדי לתקן את בריאותינו באופן זמני אלא מפני שאנחנו מחויבים לבצעה באופן יומיומי סדיר. פעילות גופנית היא התחליף לפעילות של איש המערות.


אימון כח נחשב לעתיק לא פחות מאשר הציביליזציה עצמה. הסיפור הנודע על מילו מהמיתולוגיה היונית אשר נשא על כתפיו עגל צעיר, וככול שהעגל גדל והתחזק כך גם גדלו והתחזקו שריריו של מילו, זוהי רק דוגמא אחת לסוג של אימון כח הנעשה בעת העתיקה. מאז ועד היום התחום התפתח רבות ובשנים האחרונות עם כניסת הטכנולוגיה והמכשור המודרני אף עלה מדרגה נוספת. המכשור הראשון שהתפתח באימון כח הוא המוט האולימפי: מוט מתכתי ארוך אשר בקצותיו משקל. המוטות הראשונים היו בעלי צורה כדורית בקצוות ומולאו בחול על מנת לווסת את המשקל.


בשלהי שנות ה-70 אדון בשם ארתור ג'ונס המציא סוג של אימון כח אשר גרם למהפכה בתחום אימוני הכח: "שיטת נאוטילוס" אשר לימים הפכה לחברה. מהות השיטה מתבטאת באימון קבוצות שריר שונות בצורה מבודדת כאשר לכל קבוצת שריר גדולה נבנתה מכונה עם אפשרות של ויסות ההתנגדות. המכונות תוכננו לשימוש בסדר מסוים אחד אחרי השני וללא מנוחה ביניהם מפני שקבוצות שריר שונות הופעלו. לפי הרעיון המרכזי של השיטה, במידה וקיימות מספיק מכונות במכון הכושר אז כל שרירי הגוף ניתנים לאימון. במהרה לרוב חדרי הכושר הייתה המחויבות לרכוש את הסט של 12 המכונות של "נאוטילוס". הסיבה להצלחה המסחרית של "נאוטילוס" הייתה קשורה בפניה של החברה לכלל הציבור ולא רק למרימי משקולות מקצוענים, דבר אשר לא התאפשר בעבר. עם המצאת סט המכשירים ניתן היה ללמד את המתאמנים בקלות רבה את דרכי השימוש במכשירים, דבר שלא צרך כח עבודה יקר וזמן לימוד ממושך בהשוואה לאימון משקל חופשי.


הציוד של "נאוטילוס" השאיר חותם על המראה של מועדוני הכושר כפי שהם נראים היום. הבעיה הייתה שהאימון במכונות לא בדיוק עבד כפי שפורסם .זה היה כמעט בלתי אפשרי להעלות מסת שריר מהאימון בסט המכשירים בלבד. הסיבה שבידוד חלקי גוף באימון מכשירים לא עובדת היא אותה סיבה שהאימון באמצעות משקל חופשי עובד כל כך טוב. גוף האדם מתפקד כמערכת אחת שלמה, הוא פועל בצורה זו ביומיום והוא גם אוהב שמאמנים אותו בצורה זו.


ביצוע מיטבי של תרגיל באמצעות מוט, בטווחי תנועה מלאים הוא ביסודו הביטוי הפונקצינאלי של האנטומיה האנושית של השלד-שריר תחת עומס.

אימון באמצעות מוט מאפשר למשקל לנוע בדיוק באותה דרך שבה נע הגוף. לעומת זאת אימון במכונות מחייב את המתאמן להניע את המשקל בדיוק כפי שהמכונה תוכננה. אפילו מכונות שמפעילות מספר מפרקים בתרגילים מורכבים אינן קרובות להיות אופטימליות מפני שתבנית התנועה במרחב עדיין נקבעת על ידי המכונה ולא על ידי הביומכאניקה של הפרט שמשתמש בה.

העבודה באמצעות מוט מאפשרת התאמות מזעריות תוך כדי תנועה אשר מושתתות על ההתאמה אנטרופומטרית של המתאמן. השליטה במוט, איזון, שיווי משקל וקואורדינציה - כל אלה נדרשים מהמתאמן בזמן ביצוע התרגיל והם ייחודיים לסוג זה של אימון וחסרים במכונות.

מכיוון שכל האספקטים של התנועות נמצאים בשליטה על ידי המתאמן זו גם הסיבה שכל האספקטים של התנועות מאומנים.

הבעיה העיקרית באימון באמצעות משקל חופשי היא העובדה שרוב האוכלוסייה המתאמנת בחדרי הכושר אינה יודעת כיצד להתאמן בצורה נכונה עם אמצעי אימון זה.


בחלק הבא של המאמר נסקור את האופן הנכון שיש לבצע את תרגיל הסקווט באמצעות מוט חופשי.


מתוך: Starting Strength Basic Barbel Training/Mark Rippetoe 2nd & 3rdedition


מחבר המאמר:
דן פאר
B.ed בחינוך גופני, מרצה בקורס חדר כושר בשלוחת מכללת ספיר ומנהל חדר כושר במרכז ההידרותרפי שער הנגב.


 
התקשרו 03-5221242
או מלאו את הטופס.
צוות הג'ימנסיה יחזור אליכם
בהקדם האפשרי:
    

 

הג'ימנסיה - בית הספר להסמכת מדריכי כושר ותנועה

מרכז ויצמן - רחוב ויצמן 14, תל-אביב
טלפון: 03-5221242