השתלמות גומיות
לופ וכוח מבית TRX
סדנת יסודות אימון
עם קטלבלס
שיעורי מאסטר קלאס – TRX
סדרה מס' 1
שיעורי פילאטיס מזרן למורים
סדרה מספר 19

להקדים תרופה למכה – טיפול בפציעה ברצועה צולבת קדמית

מאת: ריטה מרגוזוב B.P.T בפיזיותרפיה


לעתים ניתן לתפקד בצורה נפלאה גם עם ליקוי ברצועה הצולבת, אך לעתים עלול הדבר להפריע לפעילות גופנית. כיצד אפשר למנוע פציעה ברצועה הצולבת, וכיצד ניתן לטפל בפציעה קיימת? חלק שני

בכתבה הקודמת בנושא פציעת רצועה צולבת קדמית בברך נחשפנו לרצועת הצולבת הקדמית ולגורמי הסיכון העלולים להביא לפציעה ברצועה. כעת נמשיך ונראה כיצד ניתן למנוע את הפציעה וכיצד ניתן לטפל, במקרה שכבר נפצענו.


מניעת פציעה ברצועה צולבת קדמית והטיפול בה:

הטיפול בקרע ברצועה הצולבת נחלק לשמרני ולניתוחי. המטרה העיקרית של הטיפול היא להחזיר לברך את היציבות שלה וע"י כך למנוע פציעות חוזרות. לרוב, הניתוח המוצע הוא שחזור של הרצועה ע"י שתל של גיד שבא להחליף את הרצועה הפגועה. את הניתוח מקובל להציע למטופלים הנמצאים בסיכון לאירועים חוזרים של "בריחה" - כלומר, חוסר יציבות.

חלק מהמטופלים יכולים לתפקד באופן יוצא מן הכלל עם ליקוי קיים ברצועה הצולבת, אך ספורטאי עלית, למשל, או אפילו ספורטאי חובב שהפעילות הגופנית תופסת חלק משמעותי משגרת יומו, יתקשה לבצע פעילות באופן שוטף ומלא בקרע קיים של הרצועה.

כמו כן, יש לזכור שקיימות דרגות רבות של קרע. כמובן, שקרעים חלקיים יימנעו מלנתח וגם את המלאים לא ימהרו כל - כך לנתח, אלא אם אותו אדם יהיה חשוף לאירועי חוסר יציבות והקרע ימנע ממנו לחזור אל הספורט ואל התפקוד המלא, כפי שצוין. לשם כך יש את הטיפול השמרני!


טיפול שמרני – שיקום פיזיותרפי של הרצועה הצולבת

כפי שצוין, על הרצועה הצולבת הקדמית מצויים חיישנים עצביים המאותתים למוח אודות שינויים במנח המפרק. כאשר נפגעת הרצועה, נפגע גם תפקוד זה, ויש לכך משמעות רבה בשיקום, שכן כעת, מערכת השרירים סביב הברך חייבת לפצות על ליקוי זה ולתת לו מענה.



צילום: cc-by UC Physiotherapy


שיקום פיזיותרפי. מתמקדים בהשגת טווחי תנועה מלאים לברך.

בשיקום פיזיותרפי מתמקדים בהשגת טווחי תנועה מלאים לברך, מחזקים את השרירים סביב הברך ושמים דגש רב על אימון תחושת המצב המפרקית – ע"י אימון על משטחים נעים מסוגים שונים, כגון: פיתה, בוסו, טרמפולינה, פטרייה וכו'. כמו כן, מתדרכים את המטופל להתנהלות נכונה – מבחינת ארגון הסביבה שלו ותכנון התנועה בעת קימה מישיבה, התיישבות, ירידה לישיבה שפופה, עליית מדרגות, חציית מכשולים – זאת במטרה לצמצם את אירועי חוסר היציבות.

חיזוק שרירי הברך והירך – שריר הארבע הראשי שאחראי על יישור הברך, שריר ה- Hamstring של הירך האחורית שאחראי על כיפופה, שריר התאומים של השוק, מקרבי ומרחיקי הירך. חיזוק השרירים הנ"ל הינו בעל חשיבות הגנתית ומניעתית מכרעת והספורטאים החובבים העוסקים בספורט אירובי ותנועתי לא תמיד מודעים לכך.


אימון פונקציונאלי – להקדים תרופה למכה

לא צריך להגיע למצב של פציעת רצועה צולבת או כל פציעה אחרת בברך או בקרסול, על מנת לחזק קבוצות שרירים אלה ועל מנת לחזק את תחושת המצב המפרקית בעבודה על משטחים נעים ולא יציבים, או במנחים מאתגרים כמו: עמידה על רגל אחת, עמידת פסיעה, עמידה בעיניים עצומות וכו'.

כפי שכבר צוין, המנגנון הזה שנקרא המנגנון הפרופריוספטיבי משרת אותנו בהגנה מפני מתח מוגזם על הרקמות הפאסיביות של המפרק (רצועות, גידים) ומספק הגנה מפני פציעות חוזרות.

התרגילים שנעשים על משטחים נעים או במנחים מאתגרים מבחינת שיווי משקל מהווים חלק מדרך האימון הפונקציונאלית / שיטת האימון הפונקציונאלי, אשר נועדה לסייע לנו להתמודד ביעילות רבה יותר עם מצבי היום-יום והפעולות והדרישות השונות מן הגוף שלנו בעת הפעילות היומיומית והספורטיבית.

זוהי דרך מהנה ויעילה "להקדים תרופה למכה"!


הכותבת: ריטה מרגוזוב, B.P.T בפיזיותרפיה, מנהלת פורום אירובי ב"תפוז" ומרצה לאנטומיה במסגרת לימודי המדעים בבית הספר.



 
התקשרו 03-5221242
או מלאו את הטופס.
צוות הג'ימנסיה יחזור אליכם
בהקדם האפשרי:
    

 

הג'ימנסיה - בית הספר להסמכת מדריכי כושר ותנועה

מרכז ויצמן - רחוב ויצמן 14, תל-אביב
טלפון: 03-5221242