השתלמות גומיות
לופ וכוח מבית TRX
סדנת קטלבל
Complex & Endurance
שיעורי מאסטר קלאס – TRX
סדרה מס' 1
שיעורי פילאטיס מזרן למורים
סדרה מספר 19

כאב ואימון גופני

האם פעילות גופנית עלולה לגרום לכאבים? או אולי להיפך: אנו סובלים מכאבים משום שאיננו פעילים מספיק? במקרים רבים אנו שומעים דעות סותרות ומבלבלות.

בשורות שלפניכם אסקור את המידע העדכני בנושאים המורכבים של כאב, אימון גופני והשפעתם זה על זה.


נתחיל בהתייחסות למושג "כאב". היום ידוע כי כאב אינו "תחושה" במובן הפשטני, אלא תופעה מורכבת, המתרחשת רובה ככולה במערכת העצבים. ככל שמתקדם המחקר בתחום, מתברר כי למערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה) תפקידי מפתח בעיבוד תחושת הכאב הסובייקטיבית. לדוגמא, כאב הנובע מ"שרירים תפוסים" נתפס ומתפרש בעיננו באופן שונה מאשר כאב הנובע מ"בלט דיסק", למרות שלמעשה מדובר באותו הדבר: כאב כתוצאה מנזק זמני וחולף ברקמה. הסיבה לשוני בחווית הכאב היא הידע שלנו, האמונות שלנו, הקשר נסיבתי ועוד. תפקיד המוח בעיבוד חווית הכאב כה דרמטי, עד כדי חסימה מוחלטת של תחושת כאב מהרקמה הפגועה במקרים מסוימים, למשל אצל ספורטאים בתחרות חשובה, או חיילים בשדה הקרב.
כאמור, מקורה של תחושת הכאב הוא במוח, ולכן ניתן להשפיע עליה באמצעים שונים דרך מערכת העצבים. הידע הזה משמש בטיפול בסוגים מסוימים של כאב באמצעות תרופות פסיכיאטריות קלאסיות, כגון תרופות נגד אפילפסיה או חרדה, משום שהן משפיעות גם על מנגנוני כאב במערכת העצבים המרכזית.


ומה הקשר לפעילות גופנית?

ובכן, לאורך השנים נמצא כי אנשים פעילים סובלים פחות מסוגים שונים של מחלות: יתר לחץ-דם, מחלות לב, סוכרת, דיכאון, ועוד. למעשה, אין כמעט תופעה שלילית הקשורה לאורח החיים המודרני שפעילות גופנית לא משפרת. הסיבה לכך היא שאימון גופני משפיע על רוב מערכות הגוף, ובניהן מערכת העצבים.

השפעת פעילות גופנית על מערכת העצבים עדיין לא ברורה לפרטים, אך ממחקרים עולות כמה עובדות חשובות ומעניינות:

פעילות גופנית תורמת ליצירת כלי דם חדשים במוח, ומשפרת את זרימת הדם. כמו-כן, נמצא קשר הפוך בין רמת הפעילות לבין ניוון תאי עצב במוח בגיל מתקדם.

אימון גופני גורם לשחרור חומרים שונים במערכת העצבים, ביניהם חומרים שתורמים לתחושה טובה, ולירידה בכאב (חומרים ממשפחת האופיאטים האנדוגניים).

אימון גופני מעלה את סף הכאב (עוצמת גירוי הדרושה לעורר כאב), וגם את הסבילות לכאב (עוצמת הגירוי בה כאב נעשה בלתי נסבל).

במחקרים קליניים באוכלוסיות שונות נמצא כי פעילות גופנית תורמת לירידה בכאב ולשיפור התפקוד במחלות כמו "שחיקת סחוסים" (osteoarthritis), כאב גב תחתון כרוני, כאבי ברכיים (patello-femoral pain syndrome), ועוד. ולכן, המגמה היום היא להפוך את תהליך הריפוי והשיקום לאקטיבי, ולשלב בו פעילות גופנית מותאמת.


לפני שעולים על בגדי ספורט בדרך למכון הכושר, כמה דברים שחשוב לדעת:

  • אימון שאינו מותאם עלול לגרום לפציעה, לכן כדאי להתייעץ עם איש מקצוע לבניית תוכנית אימון אישית.
  • ההשפעה של אימון גופני על מצב-רוח וכאב לא מתרחשת באימונים הראשונים. התחושות החיוביות המתלוות לאימון מתחילות להופיע לאחר מספר חודשים (עד חצי שנה). לכן, למתחילים מביניכם: היו סבלניים, בחצי השנה הראשונה לא תרגישו התעלות אחרי האימון, אך התחושה תגיע אם תתמידו.
  • המחקרים הפיזיולוגיים הנערכים על אימון גופני ברובם המכריע בתחום האירובי (ריצה, אופניים, הליכה, וכו'). כמעט ואין מחקרים בתחומי אימון אחרים.
  • במחקרים הפיזיולוגיים השפעות האימון נמצאו החל מעצימות אימון של 70% מהיכולת, כלומר: אם לא תתאמצו באימון, לא תרוויחו את ההשפעות החיוביות שלו.


לסיכום:

כאב הוא תופעה מורכבת, המתרחשת בעיקר במערכת העצבים. אימון גופני משפיע על חלק גדול ממערכות הגוף, ביניהן מערכת העצבים. לכן, ניתן להשפיע על כאב בין היתר באמצעות אימון גופני. פעילות גופנית מותאמת יכולה לתרום בהורדת הכאב ובשיפור התפקוד במחלות שונות: אורתופדיות, פסיכיאטריות ונוירולוגיות, לכן המגמה היום היא לשלב פעילות גופנית בתהליכי ריפוי ושיקום.

עם זאת, יש לזכור: אימון גופני שאינו מותאם עלול להיות הגורם של כאבים ופציעות, ולכן מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע לפני תחילת הפעילות.


מחברת המאמר:
חן ברלין,
BPT בפיזיותרפיה לקראת סיום תואר שני M.Sc.P.T, מתמחה בתחום האורתופדי, מרצה ומפתחת תוכניות לימוד בתחומי אנטומיה, פיזיולוגיה ופתולוגיה. מרצה בקורס מדריכי חדר כושר בביה"ס.


 
התקשרו 03-5221242
או מלאו את הטופס.
צוות הג'ימנסיה יחזור אליכם
בהקדם האפשרי:
    

 

הג'ימנסיה - בית הספר להסמכת מדריכי כושר ותנועה

מרכז ויצמן - רחוב ויצמן 14, תל-אביב
טלפון: 03-5221242