השתלמות גומיות
לופ וכוח מבית TRX
סדנת יסודות אימון
עם קטלבלס
שיעורי מאסטר קלאס – TRX
סדרה מס' 1
שיעורי פילאטיס מזרן למורים
סדרה מספר 19

הקשר בין אימון גופני לניהול חשבון בנק

בין אימון גופני לניהול תקציב נכון ומינוס בבנק יש הרבה במשותף. אם מזהים את הגורמים המעכבים התחלה באימון או התמדה באימון , נוכל להבין מדוע אנו מתקשים לנהל תקציב כמו שצריך. אימוץ של כללים נכונים לניהול תקציב נכון, יסייע לנו בהתמדה בתכנית האימונים שלנו.


"ממחר אני מתחילה להתאמן" או "ממחר מתחילים לנהל תקציב", הן שתי הבטחות שאותן אנו מבטיחים חגיגית לעצמנו כאשר הבגדים או מנהל הבנק מתחילים ללחוץ. חוץ מההבטחות הללו יש גורמים רבים המשותפים לאימון גופני והתמדה באימון גופני ולניהול תקציב, כמו למשל העובדה כי שניהם דורשים מאיתנו מחויבות, לא לוותר לעצמנו , לדעת לוותר על סיפוקים קטנים ומידיים לטובת מטרה ארוכת טווח, ולהתחייב לעמידה בגבולות ולמשמעת עצמית.

מכיוון שרובנו מתמודדים עם הרצון לנהל אורח חיים בריא ולהתמיד בתכנית אימונים, זיהוי הגורמים המעכבים את התחלת תכנית האימונים, יוכל להסביר לנו גם מדוע אנו מתקשים להתחיל לנהל תקציב. מאידך אימוץ של הכללים בהם אוחזים אלו שמתמידים על תכנית אימונים מסודרת , תסייע לנו להבין כיצד נצליח להתמיד גם בניהול תקציב.


עניין של גישה

התמדה באימונים וכסף הם שני דברים שאנו מפתחים כלפיהם יחס דו-ערכי. מצד אחד, התמדה בתכנית אימונים מספקת תחושה של הגשמה עצמית, סיפוק והנאה והיינו רוצים להתמיד בה כמה שרק אפשר, ומנגד, התובענות היומיומית, השיגרה הדינמית של החיים לא מאפשרים לנו תמיד להתמיד בכך. בסופו של דבר אנו מנהלים יחסי אהבה-שנאה עם תכנית האימונים שלנו.

בניהול תקציב מתרחש תהליך דומה, שכן אנו לומדים שהעיסוק בכסף הוא דבר שאנחנו לא מתפנים לטפל בו, ומצד שני שואפים שיהיה לנו יותר ממנו. בכדי להצליח הן בניהול תקציב והן בהתמדה בתכנית אימונים, עלינו לאמץ גישה שתסייע לנו להגיע למטרות הרצויות לנו – מספר אימונים קבועים ומוגדרים מראש בשבוע או יציאה ממינוס במקום התפיסה המזגזגת לפיה אנו פועלים בדרך כלל.

הסוד להצלחה בתכנית אימונים וניהול תקציב לאורך זמן, הוא לדאוג מדי פעם להרגעת החולשות האישיות שלנו. אימון מאוזן שמתאים לצרכי הגוף שלנו (אירובי, משקולות, מתיחות), ותקציב מאוזן כולל בתוכו סעיפי הוצאה על בגדים, בילויים ואפילו נופש. שילוב של סעיפים אלו מונע את שבירת הגבולות ומאפשר לשמור על ההישג לאורך זמן.


מלחמת בזק מול אורח חיים

הטעות הגדולה בניהול תקציב, כמו גם בתכנית אימונים היא ראייה שלהם כמבצע חד פעמי – כמה חודשים של התמדה והיסחפות בהתמדה כדי להגיע לתוצאה במהירות. אמנם למבצע כזה יש יתרון משום שהוא מקרב אותנו אל היעד מהר, אך הוא יוצר בעיה משמעותית.

לא ניתן להתמיד "במשטר" והיסחפות לאורך תקופה!!! וכאן אנחנו נוטים להרים ידיים ולאבד עניין.

מי שנוקט בדרך זו סובל בדרך כלל מתסמונת האקורדיון: לאחר שקיבל תוצאות רצויות עם הגוף, הוא מביא לירידה חדה בביצועים כמו שצמצם את המינוס הוא מגדיל עוד יותר את חובותיו ופורק עול.

הבעיה השנייה היא שלאחר שמבצע כזה נכשל, הוא יוצר אצלנו רתיעה מלנסות להתמודד עם הנושא גם כאשר מוצע לנו אפיק נכון לפעולה, כגון אימוץ אורח חיים בריא יותר.


בלי פיתוי – פיצוי

אחד הקשיים המרכזיים בהתמדה בתכנית אימונים ובניהול תקציב הוא ההתמודדות עם הפיתויים המקיפים אותנו. מכיוון שלרובנו יש קושי בעמידה בגבולות והמשמעת העצמית שלנו אינה מושלמת, הדרך הכי טובה להלחם באותם פיתויים היא להילחם בהם.

שמירה על תכנית אימונים וניהול תקציב עובדים טוב יותר כאשר יש התגייסות משפחתית לנושא. כאשר בני הזוג והילדים לוקחים חלק במאמץ ומעודדים התמדה, קל לנו לשמור על ההתחייבות שלקחנו. בנוסף, אם לאחד מבני הזוג יש יותר משמעת עצמית, הוא יכול לסייע לשאר בני הבית להיכנס לשגרת אימונים או תיעוד ההוצאות, עד לשלב בו השינוי יהפך לאורח חיים.


אשמה ותירוצים

כשיש לנו תחושה לא נעימה מחוסר השקעה בגוף שלנו או אוברדרפט בחשבון, אנו מתחילים לחוש רגשי אשמה ומלקים את עצמנו לגבי האופן בו התנהלנו עד כה ומה נהיה מאיתנו. פעמים רבות ההלקאה העצמית היא מס השפתיים שלנו בנוגע לשינוי ההתנהלות שלנו, והיא לא מספיק חזקה בכדי להוביל לשינוי. מצב זה מחמיר כאשר מצטרפים אליה תירוצים כגון "אין לי זמן להתאמן / לעשות ספורט / לנהל תקציב " וכדומה.

בכדי להוביל לשינוי עלינו להבין כי השקעה קטנה יחסית יכולה להניב לנו רווח גדול מאד. כך למשל, בהשקעה של שעתיים בממוצע בשבוע על בקרה תקציבית, נוכל לחסוך יותר כסף מאשר לו נעבוד עוד שעות נוספות רבות, ובתכנון נכון של שיגרה יומית נכונה נוכל להתמיד בתכנית ולהשיג תוצאות רצויות.


אז איך מתחילים לשנות את הגישה?

מה שמשותף לתוצאות לא טובות בבדיקות, לבגדים קטנים מדי, לצ'ק שחזר ולטלפון מהבנק הוא שהם מהווים עבורנו אירוע מכונן. לאירוע כזה, היכולת להוציא אותנו מאזור ההכחשה והנוחות, לוותר על התירוצים וההלקאה העצמית, להחליט שהגיעו מים עד נפש ולבחור בדרך חדשה.

חשוב להבין כי לגיל יש משמעות. ככל שאנחנו מתקרבים לגיל הפרישה, אנחנו חייבים להגדיל את כמות החסכון להקטין את ההוצאות ולדאוג יותר לעתיד מבחינת כלכלת המשפחה, חייבים ממש כשם שעלינו להקפיד יותר בתכנית אימונים נכונה, בפעילות גופנית מאוזנת משום שחילוף החומרים מואט. זו סיבה טובה להתחיל כאן ועכשיו לשנות את חיינו ולא להמשיך ולחכות.

כדי לנצל את המומנטום עלינו ליצור תוכנית פעולה שנוכל לדבוק בה. בכדי להצליח ליצור שינוי עלינו למצוא את המתכון שמתאים להרגלים ולהעדפות שלנו, משום שתכוניות אימונים גנריות ותקציבים גנריים עובדים פחות טוב מאשר תכנון שמותאם אישית. על התקציב החדש להתאים לסדרי העדיפויות שלנו ולערכים שלנו, אך לכלול גם הקצאת סכומים עבור כיסוי חובות, אירועים לא צפויים וחיסכון.

בשלב הזה, כדאי להגדיר גם מהן המטרות שאליהם אנו שואפים. מבחינת תכנית האימונים, המטרה יכולה להיות 5 שעות אימון שבועיות , כניסה לג'ינס שקטן בכמה מידות או גוף חטוב. מבחינת תקציב המשפחה, עלינו להגדיר יעדים ברורים כמו "לצבור 300 אלף שקל כדי להחליף דירה" או "להשלים את מה שחסר בחיסכון לפנסיה". מטרות ברורות, הכוללות מטרות ביניים בדרך, יאפשרו לנו להתמיד בחתירה למטרה על אף הפיתויים והקשיים.


להתגבר על ההתחלה הקשה

בתחילת כניסה לתכנית אימונים המוח עסוק כל היום במחשבות על המאמץ ובהתגברות על ה"עצלנות" המתלווה לכך, וכשמתחילים לנהל תקציב מציפה אותנו הרגשה של חסכנות וקמצנות. תקופת ההתחלה היא הקשה ביותר, שכן ההישגים בה עדיין לא נראים לעין והשינוי בדרך ההתנהלות זר לנו.

רק לאחר 3 חודשים בערך, אנו מתחילים לאמץ כדרך חיים את השיטה החדשה ולהנות מהפירות. על כן חשוב להזכיר לעצמנו בשלב זה את המטרות ולדרבן את עצמנו שוב ושוב להמשיך בכיוון הנכון.

המעידות בשלב זה נפוצות מאד ומסוכנות להמשך התהליך. יום שבו הוצאנו יותר כסף משתכננו או צרכנו יותר קלוריות מהמוגדר לנו בתפריט, עשוי להרפות את ידינו ולהחזיר אותנו לדפוסי ההתנהגות הישנים שלנו. חשוב להכיר בכך שמעידות מסוג זה יכולות לקרות ולדאוג לחזור לשגרה ולנסות לתקן את הנזק בעודו קטן.

בשלב ההתחלה אנו מתקשים גם שלא להשוות את עצמנו לאחרים וליישר איתם קו. כתוצאה מכך, אנו מרגישים לחץ חברתי לבזבז יותר גם אם לא מתאפשר לנו, או תחושת מבוכה מלהזמין סלט כאשר אחרים מתפנקים על מנות גורמה. כדי להצליח לעבור את שלב זה, עלינו לאמץ לעצמנו עקרון לפיו אנו לא משווים את עצמנו לאחרים.


לאמץ אורח חיים נכון

משפחות רבות שמות לעצמן כיעד מרכזי את כיסוי האוברדרפט, ולאחר שהישג זה מושג הן חוזרות לשגרה שבה לא מנהלים תקציב ולא שומרים על גבולות. עקב כך המצב הכלכלי עשוי להתדרדר אף יותר, ומצב דומה קורה גם בתכנית אימונים.

חשוב להבין שניהול תקציב (כמו ניהול אימונים) הוא דרך חיים, שבה אנו מנהלים את הכסף שלנו מדי יום כחלק מההרגלים שלנו. עלינו לעשות שינוי בחשיבה שלנו – מחשיבה של עצלנים לחשיבה של פעילים, ומחשיבה של חיים באוברדרפט לחשיבה של עשירים, דהיינו לחשוב כיצד נגרום לכסף שלנו לעבוד בשבילנו. דרך החשיבה מכוונת אותנו לתוצאות המתאימות לנו לטווח הארוך ושומרת עלינו ממוקדים.

גם בתכנית אימונים וגם בניהול תקציב, לא מספיק לצמצם היקפים אלא יש צורך גם לבנות "שרירים". במקרה של ניהול תקציב, מדובר בשלב שבו אנו מתחילים לחסוך לטובת העתיד ולהעלות את רמת החיים באופן הדרגתי אך בטוח. שלב זה מסייע הן להאצת סגירת החובות והן לשמירה על אורח החיים החדש לאורך זמן.


מחברת המאמר: ציפי קאזיס. עובדת הג'ימנסיה


 


 
התקשרו 03-5221242
או מלאו את הטופס.
צוות הג'ימנסיה יחזור אליכם
בהקדם האפשרי:
    

 

הג'ימנסיה - בית הספר להסמכת מדריכי כושר ותנועה

מרכז ויצמן - רחוב ויצמן 14, תל-אביב
טלפון: 03-5221242