השתלמות גומיות
לופ וכוח מבית TRX
סדנת יסודות אימון
עם קטלבלס
שיעורי מאסטר קלאס – TRX
סדרה מס' 1
שיעורי פילאטיס מזרן למורים
סדרה מספר 19

מה הקשר בין ספורט לכאבי ראש?

מאת: שי אלנקרי – מבעלי פורטל כושר ישראל ומנהל מקצועי רשת פיטנס

אני חייב להודות ולציין כי גם אני סובל לעתים תכופות מכאבי ראש וזו גם אחת הסיבות שגרמה לי לצאת ולבדוק את הנושא, כמובן לאור החוויה האישית של השנים האחרונות. לא פעם קרה שסבלתי מכאב ראש בדרגה קלה עד בינונית (לפני שזה הגיע לדרגה הקשה) ואיכשהו מצאתי את עצמי באינספור דרכים מנסה להפיג את הכאב או לפחות מנסה ולשכוח ממנו. את המפלט מצאתי בספורט (כמה לא מפתיע). שעה של פעילות בחדר כושר או אפילו ריצה של 30-40 דקות ברוב הפעמים פשוט עזרו לי להעביר את הכאב שהתחיל. לא דיברתי על זה יותר מידי, מאחר וזו הייתה רק התחושה שלי והיא מבוססת על הרגשה אישית בלבד. אבל במשך שנים הייתי מודע כי פעילות גופנית תעביר לי את הכאב. ב-90% מהפעמים לאחר האימון הרגשתי טוב יותר מלפני האימון וזה מה שגרם לי לבצע אימון גופני בכל פעם שקיבלתי רק את "האיתות" הראשוני מהראש, למעשה: מצאתי תרופה אותה אני מעדיף לקחת במקום כדור כזה או אחר. במשך שנים בדקתי את הנושא עם עשרות מתאמנים ומסתבר שהנושא נחלק לשני סוגים של אנשים:
1. אלו שיעידו בדיוק כמוני - שהפעילות הגופנית מסייעת להם להפיג את כאבי הראש.
2. אלו שיעידו הפוך ממני - שהפעילות הגופנית רק מחמירה את המצב.
 
חשבתי לעצמי, אולי בדיוק כמו שמרבית הרופאים אומרים כל הזמן בנושא זה של כאבי ראש: "תחייה עם זה" או "אין הרבה מה לעשות", גם כאן: הנושא הוא מאוד אינדיבדואלי ומשפיע רק על אנשים מסוימים או לחלופין משפיע עלינו רק בדרגות מסוימות של כאבי ראש. כפי שציינתי קודם, אני מעדיף להתחיל את "המרפא" לכאבי הראש (הפעילות הגופנית) רק שדרגת הכאב קלה או בינונית. מי שסובל מכאבי ראש יודע כבר על מה אני מדבר כשאני מזכיר את דרגות הכאב, הרי יש דרגת כאב "מתקדמת" שבה אין אפילו את החשק לעשות אימון גופני. בכל אופן, בואו ננסה להבין בכלל מהו כאב ראש, ואיך התאוריות שלי מהעבר מבוססות עכשיו על מחקר שנערך בשבדיה.
 
הפתרון לכאבי הראש?
מהו בכלל כאב ראש?
כאב ראש הינו תופעה שכיחה בכל העולם, הגורמת לסבל ולפגיעה באיכות החיים. רבים מן הסובלים מכאב ראש סבורים שיש לחיות עם הכאב "ואין הרבה" מה לעשות. היא יכולה להיות מציקה, מעצבנת וכואבת, לרוב בצד אחד של הראש. כאבי ראש יכולים להתרחש בכל יום, פעם בשבוע, פעם בחודש, לתקוף אחת לכמה שבועות, חודשים ואף שנים. כאבי הראש שכיחים פי 3 בקרב נשים ולעתים גם נוטים להיות תורשתיים.

כאבי הראש הראשוניים הנפוצים הם:
1. מיגרנה.
2. כאב ראש לוחץ
3. tension headache
4. כאב ראש עונתי המופיע בהתקפים
5. סוגים אחרים
כאב ראש הוא מנת חלקם של רוב בני האדם. מסתבר שבמחקר נמצא אף שכ-80 אחוזים מכלל האוכלוסייה סבלה לפחות פעם אחת בשנה מכאב ראש, כרבע מאוכלוסייה ינטלו תרופה כדי להיפטר מכאב הראש וחלק קטן אף יפנו לרופא.
 

כאבי הראש נחלקים לשני סוגים עיקריים:
1. כאבי ראש משניים – שהמקור ידוע וניתן לטפל ולמנוע את הכאב, כגון: אבי ראש המוקרנים מן העיניים, השיניים, הלסתות וכאב סינוסיטיס.
2. כאבי ראש ראשוניים – כאבי ראש שאין להם מקור אנטומי או תפקודי ברור, ואי אפשר לטפל באותו גורם מאחר והוא אינו ידוע. זו קבוצת כאבי הראש השכיחה ביותר ועמה נמנת גם המיגרנה.
 

איך מטפלים? מתחילים לעשות ספורט?
איזה כיף. יש מחקר בנערך בשבדיה ומבסס את מה שחשבתי תמיד. משהו שעברתי על עצמי. במה מדובר? במחקר שפורסם בכתב העת Cephalalgia לקחו קבוצה של 91 אנשים שחולקו ל-3 קבוצות באופן אקראי, אנשים כמובן הסובלים מכאבי ראש (מיגרנה) למשך 3 חודשים. קבוצה א' נתבקשה לבצע פעילות גופנית במשך 40 דקות 3 פעמים בשבוע. קבוצה ב' נתבקשה לבצע תרגילי הרפיה ושחרור באמצעות תכנית שהוקלטה עבורם. קבוצה ג' טופלה בתרופות שנמצאו יעילות למניעת כאבי הראש.

פעילות גופנית: תרופה יעילה יותר?
התוצאות:
נראתה ירידה בתדירות התקפי המיגרנה בכל אחת מ-3 הקבוצות שהשתתפו במחקר– וללא הבדל משמעותי ביניהן. מהמחקר הסיקו החוקרים כי שילוב של טיפול שאינו תרופתי עשוי לסייע בהפחתת הכאבים וכי ביצוע של פעילות ספורטיבית על בסיס קבוע עשויה לסייע במניעת התקפי כאבי הראש והמיגרנות בדומה לטיפול התרופתי. לפיכך ממליצים החוקרים כי יש לשקול את התחלת הפעילות הגופנית בקרב כל אותם אנשים הסובלים מכך.  בכל אופן, אנשים הסובלים מכאבי ראש וממיגרנות הם בדרך כלל גם אנשים פחות פעילים גופנית מאנשים שאינם סובלים מן התופעה, ולכן גם סובלים מכשירות אירובית נמוכה ומירידה בגמישות ובטווחי התנועה (דבר שמעודד כאבי ראש). אם במחקר הוכח שחור על גבי לבן (גם אם מדובר בקבוצת מחקר קטנה) שפעילות גופנית מסייעת בהפחתת כאבי ראש, אז הנה מצאנו תרופה חדשה, לא?


 
התקשרו 03-5221242
או מלאו את הטופס.
צוות הג'ימנסיה יחזור אליכם
בהקדם האפשרי:
    

 

הג'ימנסיה - בית הספר להסמכת מדריכי כושר ותנועה

מרכז ויצמן - רחוב ויצמן 14, תל-אביב
טלפון: 03-5221242