ג'אז - אני מורה לג'אז בתחילת דרכי. רציתי לדעת מה ההבדלים העיקריים בין שיעור שמועבר לנערות (גילאי 14-16) לבין שיעור שמעבירים לבוגרים?
תשובה: גלית בלחסן איגר מלמדת בצוות קורס מדריכי ג'אז בבית הספר
ובעלת סטודיו למחול.
יש מספר הבדלים בהעברת שיעור לגילאי 14-16 לבין בוגרים, כאשר המשמעות
של בוגרים נחלקת לשניים: ג'אז בוגרים הנקרא בדרך כלל ג'אז נשים ומיועד לנשים אחרי
צבא שאין להן רקע במחול, וג'אז בוגרים המיועד לרקדנים מעל גיל 18 שיש להן ידע
בסיסי נרחב במחול. כלומר, רקדנים שבעברם רקדו מספר שנים מכובד בלט קלאסי, מודרני,
ג'אז וסגנונות נוספים.
ההבדלים בין טווחי הגילאים תלויים כמובן ברמה של הרקדנים כי ישנם
מיקרים רבים שהרקדנים הצעירים עולים ברמתם הטכנית על הרקדנים הבוגרים.
אבל... בדרך כלל שיעורים לגילאי 14-16 מאופיינים בחימום מובנה
הכולל בתוכו תרגילי טכניקה, פינה וקומבינציה. אורך השיעור נע בין שעה לשעה וחצי. המוסיקה
בדרך כלל עכשווית ומכוונת אל גילאי 14-16. הדגש בשיעור כזה הוא על עבודה טכנית
נקייה הבונה את הרקדן להמשך... עבודה על מימיקה,על ספירות ועל ביצוע איכותי של
תרגילים וקומבינציה.
לעומת זאת, רקדנים בוגרים מגיעים לשיעור עם ניסיון שרכשו מכל מיני
מורים אחרים. חלקם עם ניסיון טוב וחלקם פחות אז רמת ההומוגניות תהיה פחות גבוהה
מקבוצת הגיל הצעירה שאותה קל יותר לעצב. אורך השיעור בדרך כלל הוא שעה וחצי והדגש
בשיעור כזה הוא גם על טכניקה , ביצוע קומבינציות והבעה ריגשית מאחר ויש בגרות
נפשית . ההסברים על עבודת הגוף לתלמידים יותר עמוקה ופרטנית לקבוצת בוגרים, יש
שימוש מוגבר יותר במושגים אנטומים ופיזיולוגים, איך פועל השריר ומאין מגיעה
התנועה...
אך כמו שכבר ציינתי ישנן קבוצות של רקדנים צעירים שההבנה שלהם
והיכולות הפיזיות והריגשיות לא נופלות מקבוצה של רקדנים בוגרים. לסיכום, יש לבחון
את המכלול ולא רק את הנתונים ה"יבשים" של גיל התלמידים.